söndag 6 februari 2011

Kaffestund är för mig lika med guldstund!

Mormors mors kaffekanna!

Mormors mors kaffekanna!

Min mormors mor kokade kaffe i denna lilla kaffekanna!
Just denna använde hon för att koka en kopp till sig själv.
När sällskapet var större så åkte kaffepetter fram.
Mina systrar som bor i hus fick de stora kaffepettrarna.

Men jag fick denna av min mamma.
Passar precis på min paradhylla i köket.
Kaffe binder samman tiden mellan mig och min mormors mor..
Det känns fint!
Mamma berättade om när Anna Brita var på besök hos sin syster i Hennan.
De skulle dricka kaffe.
Anna Brita sköjlde ur kaffekannan för att koka kaffet!
- Anna anna vad gör du?
Hennes syster blev helt förtvivlad.
Ty hon hade inte för vana att skölja ur kannan.
Sumpen den använde hon liksom många andra gång på gång.
På det gammla lades lite nytt för smaken.
Så olika två systrar kan vara.
Jag tror att min mormors mor som var renligheten personifierad hellre…
Hade avstått en kopp kaffe eller två än att avstå att diska.
Ty att diska och att tvätta och att hålla sig ren det är ett adelsmärke på min mors sida.
Jag brås nog på far!
Kram!

Till dig och mig!
Zinnia

Inga kommentarer: