tisdag 1 oktober 2013

Den egna självbilden och dömande medmänniskor!


Ord har kraft de kan både stjälpa och sänka en människa totalt men..
De kan även hjälpa och vara ett fantastiskt stöd.

En sak som vi människor tyvär tar oss rätten är att uttala oss kränkande om andra människors utseende.

Nästan lika illa är när vi dömer oss själva för hur våra kroppar ser ut.

Själv har jag alltid haff komplex för mina stora bröst.
I tonåren slog jag på dem för att få dem att sluta växa.

Jag utvecklades fortare än mina jämnåriga och jag kommer från en storbystad familj.
Tonåren var hemsk och jag skämdes för mina bröst.
Svårast var det i omklädningsrummet.
Då kunde jag inte dölja bysten med bylsiga tröjor.

Fortfarande har jag komplex för mina bröst som är större än genomsnittet.
Varför skall det vara så svårt att acceptera sitt utseende?

En bloggkompis skrev i en blogg om sina komplex för sina små bröst.
Varför är vi så dumma mot oss själva?
Vi är unika individer födda med olika egenskaper.



I denna ego- fixerade värld är det märkligt hur normen är så snäva.
Brigitte Bardo och Anita Ekberg skulle med dagens mått anses feta.
Då var de mallen för hur en kvinna skulle se ut.

På 60- talet kom Twiggy med sina platta bröst och slanka gestalt.
Kurvor var fult.

Smala kvinnor får höra kommentarer att de är för smala.
Kurviga kvinnor att de är för tjocka.

Dömande männikor tycker jag är bland det värsta som finns.
En systerdotter fick höra att hennes skratt var fult.
Klasskamraterna hade bestämt sig för att ett skratt skulle...
Låta på ett visst sätt.

Alla dessa tankar kom sig av en blogg som Primrose skrev.
Hon har en spännande blogg med kloka tankar och mycket humor.

Jag önskar alla en dag då vi får vara oss själva och är nöjda med det.
Kram!
Zinnia


1 kommentar:

En rosa fluga sa...

TACK ,-)
Tänk att det ska vara så svårt att acceptera hur man ser ut, min mamma gav sitt komplex till mig. Det kanske jag fått ändå, men det förstärktes, hon slutar aldrig inte ens nu när hon är 92, hon är inget värd!
Sorgligt
Att kommentera andra, jag blir lika förvånad varje gång jag hör, läser! Brist på förstånd och helt utan empati måste vissa folk vara!
Det är nu fört jag accepterar mig, tänk att det ska ta sån tid!
Så jättebra blogginlägg, hoppas innerligt att den läses av andra som kanske tycker dom har något att dölja. Bort med den tanken kvickt, njut av livet!
Fina bilder, den sista var bara så söt! ,-)))
Ser ut att trivas framför spegeln!
Ha det jättefint. STOR KRAM Primrose ,.)