lördag 20 oktober 2012

Solig lördag i Sundsvall!


Dagen känns redan tidigt på morgonen fylld av löften.
En dag fylld av möjligheter.
Beror allt på vädret?

Tidigare i veckan skrev jag att allt beror på inställningen men..
Kanske inte helt.
Åtminstone inte för mig.
Jag mår helt enkelt bättre när det är ljust utomhus.
Solen behöver inte skina men jag behöver ljus.

Annars blir jag väldigt lätt låg.
Detta tror jag inte att jag är ensam om.
Ljuset verkar vara lika viktigt som syre.
Åtminstone känslomässigt.

I länder söderut sägs det att vi nordbor är fixerade vid vädret.
Att vi ständigt pratar om det.
Kanske är det så för att...
Under ett halvår står solen lågt,
Ljuset är i avtagande innan det åter vänder på våren.

Småfåglarna samlas för fullt.
Igår såg jag många domherrar.
Dessa små söta tättingar som lyser upp även grå dagar.
Rött och svart kontrasterat med grått samt ett stråk av vitt.
Honan är med diskret med  sina bruna och svarta färger.
Men även hon har ett vitt stråk på sin vingpenna.



Lätet hos domherren är väldigt diskret det...
Låter som...
Juh, juh...


Nu drar kaffetarmen!
Knepigt uttryck men...
Det används inom min familj när suget efter kaffe
Blir för stort och helt omöjligt att avstå.

Jag hoppas att alla får en ljus och härlig lördag med eller utan sol. 
Kanske att även du ser en eller flera domherrar?
Jag skickar en kram till dig som ölnskar och behöver!
Zinnia


2 kommentarer:

penandparchment sa...

Har inte sett några domherrar ännu.
Visst behöver vi ljus!
Fast jag klarar grått väder bra, är lite ljusskygg kanske ,-))
Här regnar det..... och det tänker det visst fortsätta med!
Blir en lugn Helg ,-)
Ha det FINT, STOR KRAM Primrose ,-)

Margot sa...

Här har vi haft regn hela dagen så jag har fått en hel del fixat inomhus:) Trädgården lockar inte så mycket i regnvädret när allt är blött! Här har jag inte sett till några domherrar!
Ha en härlig helg!
Kram Margot