fredag 9 november 2012

Home!


Att tvätta kan inge välbefinnade.
Låter det vansinnigt?
Denna vardagssyssla som så många tycker är en trist nödvändighet.
Det har även jag tyckt men...
Jag har ändrat mitt sätt att tänka.
Numera har jag börjat se tvätt som ett sätt att visa omsorg.
Omsorg av mig själv.


Att lägga sig mellan nytvättade sängkläder inger mig en stor känsla av lyx.
En vardaglig lyx som de flesta kan unna sig.
Något som ytterliggare förhöjer är att jag rensat ur mitt sänglinne.
Det jag inte gillar eller som varit slitet är borta.
Mina favoriter är kvar och dessutom har jag gjort små kompletteringar.


Ytterliggare en vardags lyx som inte behöver kosta mycket är säsongens blommor på köksbordet.
Just nu är det krysantemum..
De jag köpte såldes till förmån för bröstcancer- fonden.




Även ett lummigt krukväxtfönster hjälper humöret och energin...
När det är kallt och grått utomhus.


Min novemberkaktus har nu knoppar och min  krist törnekrona blommar som alltid.
Det finns nog ingen mer tacksam krukväxt än just denna.
Den blommar konstant och jag har haft den i många år.

Kristi Törnekrona Ephorbia Milii
Blommorna är söta och de finns i flera färger.
Kristi törnekrona tillhör släktet törelväxter.
Dit hör även High Chaparall och Julstjärna.


Nu är det dags för en kopp te.
Även det ett exempel på vardagslyx.
Som de flesta av oss kan unna sig.


Jag skickar en riktigt varm kram till alla som önskar och behöver!
Var rädd om dig och unna dig en kopp te!
Zinnia
Besök gärna!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Varm Kram skickar jag dig!
Så rätt du har, det är ju att unna sig ,att tvätta , får själv börja tänka så.....tycker tvätta är rätt trist, men ditt sätt att se förändrar ju saken!
Härliga blommor ,-)
SÅ mysigt du har det, se efter vad som ska slängas bland sängkläder bestämde vi i somras att det skulle bli av, men icke sa nicke!
Det måste göras, låter lite roligare nu ,-)
Härliga bilder ,-)
Precis att unna sig behöver inte vara dyrt, men så bra för själen det är!
Ha en SKÖN HELG!
STOR KRAM Primrose ,-)

Donna Heber sa...

Everything looks lovely Zinnia! Your tea and flowers vignette is so pretty.

Sandi@ Rose Chintz Cottage sa...

Good morning Zinnia,
Your flowers are so pretty and so is you teacup! I love slipping between clean linens. Funny how something so everyday and simple can bring a sense of luxury into your world. Thank you for your lovely post and sharing it with my HOME. Have a wonderful weekend.

Blessings,
Sandi

Kathy sa...

Love Mother Goose tales - this book looks vintage - your flowers are amazing - love your teacup - beautiful - I do appreciate you sharing with Home and Garden Thursday,
Kathy

The Charm of Home sa...

Lovely flowers and nice old vintage books! Thanks for sharing the tea!
Sherry