torsdag 15 november 2012

Home!

Kärleksört i November!
När det känns som mörkast och ingen öppning ses så då händer det.
Böne svaret!
Ibland av med hjälp av änglar som går runt på jorden och ibland så hjälper Gud mig att se.
Se det som innan varit fördolt.

Under helgen samt i början av denna vecka var jag sjuk.
Allt kändes svårt och tröttheten var överväldigande.
Jag längtade efter något vackert att fästa ögonen på.



Ekonomin tillåter mig inga utsvävningar till blomsteraffären men...
Då kom tanken...
Kanske finns det ännu något i min lilla trädgård..
Trots snö och kyla



Underbara härliga kärleksörten var redo att plockas!
Kyla regn och snö hade bringat dem på fall.
Stjälkarna låg efter marken men...
Det var ännu inte för sent att plocka in en bukett.

Dessa kämpar som trotsat snö och kyla.
Blev en metafor för kraft förkroppsligad inför mina ögon
Hurra!


Varmt te och ögonfägnad lindrar smärta.
Smärtan försvinner inte men för mig kan skönhet i blommor lindra.
Mina två krysanthemum blommar vackert.




November kan kännas kall och mörk.
Jag värmer mig gärna med rotsaks soppor och tända ljus.
En av mina favoriter just nu är rödbets soppa med halloumi.


Enkel att göra och överaskande god.
Dessutom billig!
Receptet är från Klara Desser men jag har gjort små förändringar

Rödbets soppa med halloumi!

4 portioner
  • 500 gr rödbetor
  • 2  gula lökar
  • 5 dl vatten
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk örtkrydda
  • salt och peppar
  • 2 paket halloumi

  1. Skala och hacka löken och stek den.
  2. Skala rödbetorna och dela dem i mindre bitar.
  3. Koka upp vatten och tillsätt rödbetorna, löken, salt och örtkryddor. Koka tills rödbetorna är mjuka.
  4. Smaka av med salt och peppar.
  5. Mixa soppan slät.
  6. Skär halloumin i centimetertjocka tärningar eller stavar. Stek dem frasiga i rikligt med fett på hög värme.

Denna vecka läser jag en helt underbar deckare av skriven "Mörkt Motiv" av Louse Penny.
Författaren bor i en by utanför Montreal.
För mig är hon en ny bekantskap.
Hennes debutroman vann New Blod Dagger Award för bästa nya kriminalroman.
Hennes författarskap liknas vid Agatha Christie och PD James.


Jag har hunnit halvägs in i boken och den är förtjusande.
Inte bloddrypande och farlig som vissa deckare utan mer som mord över en kopp te. 
Agatha Christie i modern tappning.


Jag avslutar med bilden ovan på min lilla sötnos.
Bosse denna charmanta kille som charmar alla.
Jag skickar en varm kram till alla som önskar och behöver!
Zinnia

Besök gärna!


4 kommentarer:

Bernideen sa...

I so enjoyed reading this post and hope you get feeling better! Take special care - lots of rest!

penandparchment sa...

Tråkigt att höra att du har ont och inte mår bra! KRYA på Dig!
Vilken otrolig värme det finns i översta bilden, jag studsade till ,-)) Dom är vackra kärleksöreten.
Bosse ser så¨charmig ut ,-))
Jag hoppas ni får ha det bra, och fortsätter mysa.
Du har verkligen gåvan at se och njuta av vad Livet givit oss.
STOR KRAM Primrose ,-)

Sandi@ Rose Chintz Cottage sa...

I hope you're feeling better, Zinnia! You have written a lovely post in spite of your being under the weather. Your soup looks really good and I like your positive attitude! Pretty flowers and a sweet companion always make one feel better.
Drink lots of hot tea and take care. Thank you for coming to my HOME.

Blessings,
Sandi

Anne Payne sa...

Hi Zinnia,

Thank you for visiting my blog and leaving a comment. That was so sweet of you!

Your flowers are so lovely. Tea is a great comfort and a soothing remedy for many ailments :) I hope you are feeling better.

Have a great weekend,
Anne